Bytteret, returret og fortrydelsesret
Dette er en underside til http://www.verdensnavle.dk/


Bytteret, returret og fortrydelsesret.



købeloven

Ved almindelig handel i en forretning har du:


Ingen bytteret
Ingen fortrydelsesret
Ingen returret

I det øjeblik du har betalt for varen er købet bindende.

Der er dog undtagelser :

Hvis forretningen skilter med bytte- eller returret.
Hvis det fremgår af annoncer i dagspressen Tv ell. lignende.
Hvis du får det skrevet på bonén.
Hvis det er almindelig kendt at forretningen / kæden giver det.
Hvis varen er forsynet med byttemærke.


Bytteret betyder ikke at du kan få dine penge igen,
kun at du kan få andre varer til en tilsvarende pris af det du bytter.


Garanti forefindes kun hvis forhandleren / producenten giver det,
En garanti må aldrig stille køber dårligere end købelovens 24 måneders reklamationsret.

Reklamationsret:

Nye regler fra Nye regler fra 1. januar 2022

De gamle 6/18 i stedet for 12/12 gælder for varer købt før før 1/1 2022

Ifølge købeloven har du 24 måneders reklamationsret,
i de første 12 måneder er du godt stillet, da det her er forhandleren der
skal bevise, at en eventuel fejl ikke var tilstede på købstidspunktet.
I de næste 12 måneder er det dig, der skal sandsynliggøre dette,
og især ved elektronikkøb er dette faktisk en umulighed.
Det er der desværre en del, mindre seriøse, EDB forhandlere der udnytter,
og det gør de med stort held.

25 forkerte påstande om købeloven

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Fra http://www.forbrug.dk
Sådan er reglerne for værdiforringelse ved nethandel:

Du har som udgangspunkt 14 dage til at fortryde et netkøb
Du må prøve og undersøge varen på samme måde, som du kan og må i en fysisk butik
Er varen forringet i værdi ved tilbageleveringen til netbutikken, og skyldes det,
at du har brugt den mere, end man kan og må i en fysisk butik,
kan du forvente at skulle betale for værdiforringelsen
Du skal dog kun betale for værdiforringelsen, hvis netbutikken klart og tydeligt
har oplyst dig om fortrydelsesretten og betingelserne for at fortryde købet,
herunder standardfortrydelsesformularen.
Det er netbutikken, som i første omgang fastslår, om varen er forringet i værdi,
og hvad den kan sælges for til andre forbrugere

For yderligere information:
Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 4171 5098