Et par gode råd om køb af Lupo 3L TDI. (Skrevet efter bedste evne og overbevisning uden ansvar)
Hvis du overvejer, eller lige har købt en Lupo 3L TDI så læs lige disse gode råd:

Om kilometertælleren står på 175- eller 250.000 km. betyder efter min mening ikke så meget.
Se efter at undersiden af motoren ikke er smurt ind i olie.
Kontroller brænstofslanger og rør for utætheder.
Kontroller bremseslanger og rør for utætheder.
Kontroller skiver og klodser på forhjul, kontroller tromler og bakker på baghjul, se efter at bakkerne ikke er nedslidte, så de ødelægger tromlerne, disse er forbandet dyre, og husk altid at bruge orginale bakker.
Kør en prøvetur og lyt efter mislyde fra trækaksler, forhjulslejer, gearkase og motor.
Når du åbner venste fordør, skal du kunne høre at hydraulikpumpen starter, hvis den først starter når du drejer nøglen er der en fejl.
Tjek bagagerumslås, den kan tit sidde fast. Ruko låsespray, hjælper hvis den går lidt stramt.
Tjek ligeledes bagrude sprinkleren, hvis dysen følger med viskeren rundt, er røret knækket (Et repsæt koster små 400kr. + montering og passer ikke til alubagklap ifølge VW)).
Hvis det er en af de første modeller med alubagklap (stoplys i rude), så tjek at bunden ikke er tæret igennem.
Tjek fastgørelsen af stabilisatorarmen i begge sider, (2 nye kobl.stang res. nr. 6E0 411 315 koster ca. 650kr. og kan skiftes på 1/2 time)
Få lavet en fejludlæsning og en grundjustering med VAG-COM. Tør du ikke selv gå i gang med en grundjustering, så en fejludlæsning og en kontrol af værdien på koblingen (1,85-1,87 volt), men få hurtigst muligt lavet en grundjustering, hos en der ved hvad han har med at gøre.
ALDRIG HOS VW, (med mindre værkstedet har en 3L TDI ekspert) der har lige været et eksempel igen hvor et aut. VW værksted krævede ca. 6.000kr. for en grundjustering, fordi de ikke magtede opgaven. Normalprisen er under 1.000kr. incl. skiftearmen, hvis denne skal skiftes grundet slitage.
De første Lupoer med ANY motor foreskriver tandremsskift med et interval på 60.000km.
Nyere Lupoer er udstyret med AYZ-motorer, hvor skifteintervallet er 90.000 km.
Såfremt det ikke fremgår af en tekst på remskjoldet i venstre side på motoren, eller er stemplet i servicebogen, at dette er overholdt, så se at få skiftet tandremmen omgående.
Ligeledes skal man få skiftet gearolie helst omgående: 3,1L Castrol TAF-X 75W-90 O.B.S. ikke 2,5 eller 2,7 men 3,1 liter.

Hydraulikolie på gangsteller bør man også skifte: VW G002000 eller VW G004000M2 Koster ca. 112kr/l ved VW forhandler.
Bremsevædske optager vand så skift også denne: DOT 4 eller DOT 5.1 aldrig DOT 5 da denne er siliconebaseret.
Tilføjelse fra ph:
"Der er ikke grund til at efterfylde bremsevædske hvis systemet ikke er utæt...
Hvis den er tæt, så vil vædskestanden i beholderen være på ca. minimum, når både klodser og bakker er slidt ned, og du vil derfor blive gjort opmærksom på, at der nok er noget det trænger til udskiftning, hvis du selv "glemmer" at tjekke klodser, og hvem tjekker selv bakker"

Motorolie: 3,8L Castrol Powerflow SLX Longlife III eller Castrol EDGE 5W-30 husk Oliefilter og ny bundprop.
Kan købes hos f.eks. http://www.mapodo.de/ hvis du køber 12 liter motorolie og 3,5 liter gearolie så koster h.h.v. ca. 80 og 110 kr. pr. liter. incl. porto.
Og når man er i gang så skiftes også pollen- luft- og dieselfilter.
Man kan også lige se til støddæmperen ved baghjulene hvis de ser sådan ud http://xoz.dk/ahl/auto/ExitLupo/ahl_7684.html
så køb et par nye "skumfiduser" http://xoz.dk/ahl/auto/ExitLupo/ahl10295.html de koster ca. 200kr. og skiftes på 1/2 time.
Så har du en "næsten ny" bil, husk herefter serviceintervallerne.
Olie fra Tyskland f.eks. hos:
http://www.mapodo.de/
Castrol EDGE VW Longlife 3 /BMW 04 / MB | 5W-30 | 5 L
http://www.mapodo.de/topseller/castrol- ... 0-5-l.html
Castrol TAF-X | 75W-90 | 0,5 ltr.
http://www.mapodo.de/oldtimer-lkw-getri ... 5-ltr.html

Og for lige at få ryddet "en gammel overtro" af vejen, der er ikke forskel på gamle og nye gearkasser, den eneste forskel er at skiftekulissen er ændret således at stop er til venstre i stedet for lige frem.
Det er ikke en automatgearkasse, men en konventionel (Polo)gearkasse med tør enkeltpladekobling, hvor skiftet bliver styret af computeren ved hjælp af en hydraulisk skiftemekanisme (gangsteller).