Skift af forhjulsleje på VW Lupo
Og anvisning til at fremstille værktøjet til det.

Oversat med Google

Orginalteksten findes her: http://yastut.com/lupo3l/radlagerVorne/


Jakob fra Hesselager skriver:
Nå. Nu gik jeg amok. Hermed oversættelsen:

Udskiftning af forhjulsleje på Lupo 3L

Hjullejerne foran kan skiftes uden at afmontere fjederbenet. Normalt ændrer indstillingerne i hjulgeometrien sig ikke ved følgende arbejdsmetode.

Information

Hjullejet på en Lupo 3L er optimeret til mindst mulig rullemodstand. Hjullejet og navet er bygget sammen til én del. Ved ipresning af hjullejet må der kun presses på yderringen af lejet, da lejet ellers bliver beskadiget. Dette link til forummet på Lupo 3L Club’en:

http://www.lupo3lclub.de/forum/viewtopic.php?t=2146

viser detaljerne i hjullejet/navet og VW specialværktøjet.

På nogle biler bliver lejet indstillet med en møtrik der spændes med det korrekte moment på trækakslen. Sådan er det ikke på Lupo 3L.

Leje/nav enheden er allerede fra fabrikken presset sammen med det rigtige moment. Derfor bliver den ende af lejet der stikker ud af navet udformet som en nitte. Trækakslen bliver, efter montering af hjulleje/nav enheden, klæbet fast i lejet og fikseret med en blikmøtrik.

Forberedelser

Reservedelen har jeg erhvervet for ca. 80 € af Ebay-medlem kalli-w, Autodele Westram. Jeg har købt 2 stk. med det samme. Inden da havde jeg sikret mig, at det var versionen der understøttede ABS. Pakningen er mærket med "FAG GERMANY" og der er præget ”FAG” i blikmøtrikken. Jeg viklede indbygningsdelen ind i folie og lagde den i dybfryseren, så den bliver lidt mindre.

Jeg havde allerede en aftrækker til styrekuglen. En god version fra Hazet.

Til at trykke trækakslen ud, som normalt i klæbet i, havde jeg et billigt værktøj.

Til at få hjullejet ud havde jeg 2 lange bolte på ca. 12 cm., med samme gevind som hjulboltene.

Klæbestoffet til at klæbe trækakslen fast med har de hos VW. Jeg har besluttet at Loctite 243 skruesikring rækker. Det gælder kun om, at der ikke er noget spil imellem tænderne på trækakslen og tænderne på navet, så en adskillelse undgås.

Til at presse det nye hjulleje/nav i, har jeg fremstillet et værktøj. Værktøjet skal gå ind imellem hjulnavet og sikringsringen. Sikringsringen sidder allerede på lejet. Jeg har lavet værktøjet af er par gl. bagerste bremseskiver fra en Mazda-MX5 (Miata). De havde passende dimensioner.

Diameter Leje: 62mm
Diamter sikringsring: 63.5mm
Inderdiameter leje: 54mm
Huldiameter Miata bremseskive: 55mm
Afstand mellem sikringsring og skive: 5mm, inderst mindre
Miata bremseskiven er inderst ca. 7mm tyk. Rundt omkring hullet på indersiden er den drejet af i 45 grader, passer altså perfekt. Først har jeg lagt bremseskiverne ovenpå hinanden og boret 4 stk. 9 mm huller gennem bremsefladerne. Hullerne gør at det hele kan holdes sammen med skruer og møtrikker. Herefter har jeg savet en af bremseskiverne over med en nedstryger. Med et godt savblad gik det rimeligt nemt.

Til at presse havde jeg en spindel. Den var for stor til Lupo 3L hjullejet. Derfor har jeg taget en gevindstang fra min fjederspænder.

På forsiden har jeg en skive fordi møtrikken på gevindstangen er mindre end hullet i Miata bremseskiven.

På bagsiden er en smal plan flade rundt på hjullejet. Da lejet i indbygget tilstand stikker lidt ud, har jeg fundet et stykke stålrør og skive i passende størrelse.

Adskillelse
1. Løsn hjulboltene

Hvis fælgene sidder fast på navet kan man forsigtigt køre et par meter med løsnede hjulbolte.

2. Fjern blikmøtrikken
3. Hæv bile
4. Afmonter hjul
5. Afmonter kaliber og hæng den op

Fjern begge plastkapper på bagsiden af kaliberen og skru begge føringsbolte ud med en 6 mm (?) unbraconøgle.
(Ifølge kasperfc er det en 7 mm. der skal bruges, så hav både en 6- og en 7 mm. klar (Sussi))
Tryk derefter kaliberen forsigtigt i begge retninger så bakkerne kommer lidt fra hinanden. Træk så kaliberen af i kørselsretningen.

Hæng derefter kaliberen op i et stykke snor for ikke at beskadige bremseslangen.

6. Afmonter bremseskive

Skru skruen der holder bremseskiven ud med en PZ2 stjerneskruetrækker.

7. Fjern ankerpladen
8. Afmonter sensor og sikker den.
9. Fjern sikringsring
På min hang sikringsringen kan ind imellem fordi nogen havde presset lejet forkert i. Ellers havde jeg kunnet brække sikringsringen med en lang elektrikermejsel og fjernet stykket.

10. Tryk trækakslen ud

På min gik akslen nemt ud fordi nogen havde brugt smøremiddel i stedet for klæbemiddel. Ellers havde jeg varmet enden af akslen op med en blæselampe og trykket den ud.

11. Løsn knokkelleddet fra fjederbenet.

Sørg for ikke at beskadige gummimanchetten.

12. Tryk styrekuglen ud

Placer og indstil værktøjet korrekt så det ikke ødelægges. Vent et par sekunder efter at have spændt yderligere. Der er ofte kun brug for lidt ekstra tid, ikke kraft. Så springer den op med et knald. Drej møtrikken på igen for at beskytte det fine gevind.

13. Træk hjullejet/navet ud

Rengøring

• Rengør sensor
• Rengør hele hjulnavsholderen.

Især sporet rundt i anlægsfladen på hjullejet. Om nødvendigt krads rust ud af sporet. Puds anlægsfladen med meget fint sandpapir. Jeg har brugt korn 1000. Puds fladen med olie indtil den er pæn.

• Rengør enden af trækakslen og rillerne på enden af knokkelleddet.

• Smør blotlagte gevind med kobberfedt.

Samling

1. Pres hjullejet/navet i

For at gøre det nemmere har jeg opvarmet hjulnavsholderen med en blæselampe. Smør herefter lejeanlægsfladen ind i glidefedt, det dybfrosne leje i værktøjet, sæt sammen uden at kante det og træk det så hurtigt sammen indtil sikringsringen går på plads i sporet med et "krrrkrrkrrr".

Billedet viser venstre skive, værktøjet befinder sig i navet, rørstykket og skiven til højre og gevindstangen der allerede har trukket det hele sammen.

Jeg kunne desværre ikke tage et billede inden det hele blev trukket sammen.

2. Fjern værktøjet
3. Smør klæbestof på trækakslen
Jeg rengjorde knokkelleddet på trækakslen med bremserens smurte nogle dråber Loctite 243 skruesikring i alle riller.

4. Sæt trækakslen og fjederbenet sammen

5. Skru blikmøtrikken i

Blikmøtrikken skal kun fiksere. Skru den forsigtigt i til 50 Nm.

6. Monter styrekuglen.
7. Monter sensor.
8. Monter ankerpladen.
9. Monter bremseskiven
10. Monter bremsekaliber.
11. Monter hjul
12. Sænk bilen
13. Efterspænd hjulbolte